MAHKAMAH DI PADANG MAHSYAR II  

Posted by lakaransakinah

Bismillahhirrahmanirrahim... dengan nama allah yang maha permurah lagi maha mengasihani..


MODAL UMUR


Kemudian setelah modal umur yang telah dikurniakan Allah kepada manusia ni habis, disaat itulah akan datang seorang tamu yang mulia MALAIKAT MAUT(izrail) namanya, mendatangi di sampingnya dan bermaksud mencabut nyawa sesorang. Bukan main rasa sakit dan beratnya sakaratul maut itu.Seribu dukun dan sejuta doktor pun tak dapat mengatasi sakitnya apabila nyawa seseorang itu sudah sampai tenggorakan(kerongkong).Bagi orang mukmin akan cabut nyawanya dengan perlahan-lahan dan secara halus oleh izrail a.s. Namun sekalipun pelan- pelan tetap jugak terasa sakitnya.Apalagi jikalau yang di cabut nyawanya itu orang kafir dan durhaka.Sudah barang tentu secara kasar , dan keras sekali. Sehingga dirasakannya sakitnya keluar ruh (nyawa) itu seperti sakitnya 300kali pukulan pedang.Demikianlah menurut keterangan hadis. Setelah manusia itu mati(ruh telah berpisah dari tubuhnya) lalu menjadi kakulah dan tidak berdaya lagi.Apabila ia sebagai seorng mukmin atau mukminat - muslim atau muslimat, maka segeralah kaum kerabat,sanak keluarga serta handai taulan muslimin dan muslimat berdatangan(bertaziah) dengan maksud memberi penghormatan terakhir, kerana akan dibawa pergi ke suatu alam yang lebih luas lagi iaitu di alam barzakh.Setelah dimandikan, di kafani(dibungkus), dan disembahyangkan lalu diiringi menuju perkuburan.Sesudah itu dimasukkan mayat kedalam liang lahad yang cukup hanya sesosok tubuh saja. Kemudian dibacakan tahlil dan di doakan serta ada yang ditalkinkan(bagi kebanyakan penguburan jenazah). Setelah selesai para penghantar sama pulang meninggalkannya, maka sendirilah di dalam kubur dalam keadaan seorang diri yang diliputi dengan kegelapan, kedukaan, kecemasan ketakutan dan kesedihan (ini sekiranya mayat itu seorang yang dimurkai allah)

Dialam kubur itu lalu roh dikembalikan dalam tubuhnya, dan dihidupkan kembali untuk menghadapi hal ehwal kubur, gelapnya kubur, ular-ularnya, siksa kubur, kenikmatan kubur maupun pertanyaan kubur.

Dalam hadis Bukhari dan Muslim, riwayat Anas r.a. bahwa Rasulullah s.a.w. memberitakan kepada kita sebagai berikut:"sesungguhnya seseorang mayat bilamana telah diletakkan di dalam kubur dan handai taulan yang mengantarkannya telah pulang, maka sesungguhnya ia benar-benar dapat mendengar bunyi sepatu dan kasut mereka ketika pulan itu. Lalu ia didatangi oleh dua malaikat lalu keduanya seolah-olah didudukkan dan kemudian menanyainya. Apa yang telah engkau i'tikadkan tentang orang ini?(maksudnya keduanya ialah Nabi Muhammad s.a.w.)

This entry was posted on Monday, August 16, 2010 at 12:54 PM . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment