Jangan terkesan dengan dadah.  

Posted by lakaransakinah

bismillahhirrahmannirrahim... dengan nama allah yg maha permurah lagi maha mengasihani..
assalamualaikum...

salam kepada semua sahabat.. hari ni dengan izin allah, ana dapat jugak menyempunakan janji ana kepada sahabat semua. ana dah sediakan serba sikit maklumat tentang dadah yang ana ambil dari laman AADK Malaysia. so ana harap semuanya dapat la mengambil iktibar dari semua ni... dadah ni sebenar takkan habis, selagi ada pembeli, selagi tu akan wujudnya pembekal(tokan) dan selagi ada pembekal(tokan) selagi tu la akan ada pemprosesan. jadi memang susah nk hapuskan semua ni.hanya kita yang menentukan semua ni.

sesiapa saja yg dh mula berjinak-jinak dengan benda alah ni, mesti sukar untuk meninggalkannya. melainkan kekuatan diri, iman, amal, dan sokongan dari kluarga dan masyarakat. bru la seseorang ni dpt mmbuang tabiat buruk ni. orang yang dah terjebak dengan ni mempunyai 1001 macam akal. dari segi membohong,dan mencuri. orang yg seperti ni sanggup buat apa saja untuk mendapatkan wang bagi membeli stok dadah(barang).bila badan sudah gian, hidung dah berair, dan jiwa dah tak tenang. duit pulak tak ada. sanggup la buat jenayah seperti raugt dan lain2 lagi dan mula la sanggup membunuh, mencederakan orang di sekeliling dan sanggup kenakan kawan bagi memuaskan khendak diri sendiri. janji dapat duit.tu ja yg ada dalam fikiran dorang ni. dalam hidup mereka, dadah adalah no1, keluarga bagi mereka dah tak penting,agama sudah tidak diperdulikan lagi,halah haram sudah tiada beza lagi bagi mereka.. hidup dan kekuatan mereka ni bergantung 110% dengan dadah. takdak dadah, memang tak boleh duduk diam,tak tenang,dan tak boleh nak tidur.jangan terpadaya dengan kata-kata diorang ni. kata benda ni tak bahaya la,tak boleh bawak gian la kalau setakat sekali ja kena,dan setakat tak kena barang dua tiga hari ni masih boleh duduk la dan macam2 lagi la. semua tu pembohong. dadah ni sebenarnya bukannya mudah nk di tinggalkan, mesti hari2 kena ambik.ibarat macam kita perlu makan dan tidur setiap hari. macam tu la dengan dadah ni. dadah ni bnyak keburukan daripada kebaikan, kesan keatas pengambilan benda ni memang banyak, contoh HIV,dan AIDS. dimana belum ada penawar bagi penyakit ini. jadi fikir2 kan la. mahukah anda mati keseorangan dan ditinggalkan reput dan busuk,tidak ada sapa pun yg berani menguruskan mayat orang2 yang macam ni..nak harap kawan2 memang tak ada la. cari kantoi la kalau diaorang tolong. dah nama pun buat benda salah. takkan nak tunggu.

jadi fikir-fikirkan la.. jalan mana yang kita nak pilih.

jangan sampai keluarga anda menjadi mangsa kepada dadah.

wassalam...


This entry was posted on Saturday, July 31, 2010 at 3:13 PM . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment