Bertaubat la.  

Posted by lakaransakinah

<<< Bertaubat >>>

Apakah Allah menerima taubatku?

Kamu lakukan dosa kerana kejahilanmu lalu segera bertaubat...
"Sesungguhnya taubat yang diterima oleh Allah hanya (layak) bagi mereka yang melakukan kejahatan kerana kejahilan kemudian segera bertaubat. Taubat mereka itulah yang diterima Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana." ( QS An-Nisa' : 17 )

Kamu telah me lakukan dosa tetapi kemudian kamu insaf dan berusaha memperbaiki diri...
" Dan terhadap dua orang yang melakukan perbuatan keji diantara kamu maka jatuhkanlah hukuman kepada keduanya. Jika keduanya bertaubat dan memperbaiki diri maka biarkanlah mereka. Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang."
( QS An-Nisa' : 16 )

Dia memaafkan kesalahan yang kamu lakukan...
" Dan Dialah yang menerima taubat daripada hamba-hambaNya dan memaafkan segala kesalahan-kesalahan dan mengetahui apa yang kamu kerjakan." ( QS As-Syura : 25 )

Dia memaafkan kesalahan sesiapa sahaja yang dikehendakiNya...
" Dan Dia menghilangkan kemarahan hati mereka (orang mukmin).
Dan Allah menerima taubat orang yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana." ( QS At-Taubah : 15 )


Sabda Rasulullah s.a.w : " Sesungguhnya Allah s.w.t itu membuka tangan selebar-lebarnya untuk menerima taubat orang yang berbuat jahat diwaktu malam sehingga siangnya dan menerima taubat orang yang berbuat jahat diwaktu siang hingga malamnya. Hal ini berterusan sehinggalah matahari terbit dari arah barat."

"Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang banyak bertaubat dan mengasihi orang-orang yang mensucikan diri." ( QS Al-Baqarah : 222 )


Oleh itu, hendaklah bertaubat itu disegerakan kerana telah ternyata dan diketahui bahawa maksiat-maksiat tergolong dalam perkara-perkara yang membinasakan diri. Ianya juga mengaitkan dengan keimanan sesorang itu dan barangsiapa yang lalai dan tidak meninggalkan segala maksiat maka sudah nyatalah orang itu akan kehilangan sebahagian dari imannya.

Semoga ianya bermanafaat buat semua. Insya-allah...

Wallahu A'lam.

This entry was posted on Friday, October 15, 2010 at 8:47 AM . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment