ORANG YANG SEDANG DALAM SUKRATUL MAUT.  

Posted by lakaransakinah

Bismillahhirrahmannirahim..dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha mrngasihani..

1.MENGAJARKAN KALIMAT TAUHID KETIKA ORANG AKAN MENINGGAL..

Kepada seseorang yang akan meninggal dunia,disunatkan bagi orang yang didekatnya untuk mengajarkan kalimat:

kalimah la ilaha illallah walaupun lidah mayat itu sudah berat membacanya.
sebagaimana ada keterangan menyatakan:

Ertinya:Dari Abu Said Al-Khudri r..a. berkata ia.Telah bersabda Rasulullah s.a.w.:'Ajarkanlah kepada mayat kamu(orang yang menghadapi mati),kalimat la ilaha illallah.
(hadis riwayat muslim)

Dalam keterangan lain dinyatakan:

Ertinya:Dari Muaz bin Jabal r.a. dari Nabi s.a.w. berkata ia: Barang siapa yang akhir ucapannya "tidak ada Tuhan melainkan Allah"masuklah ia kedalam syurga.
(diriwayat oleh Abu daud dan Tirmizi)

Menurut keterangan lain baik sekali dibaca surah Yasin kepada orang yang sedang menghadapi maut itu.

Dari Mu'qal bin Yasar r.a bahawasanya Nabi s.a.w. berkata: "Bacakanlah olehmu surah Yasin kepada mayatmu"(orang akan mati).


2.BERKATA KETIKA SUKRATUL MAUT

Orang-orang sakit yang telah merasa dirinya tak akan lama lagi hidup atau ketika ia telah sampai pada saat akan menghembuskan nafas yang penghabisan, disunat baginya membaca doa,supaya ia telah dari kesusahan mati. Sebagaimana telah dilakukan sendiri oleh Nabi Muhammad s.a.w.

dari Aisyah r.a berkata ia:Pernah aku melihat Rasulullah s.a.w. ketika akan wafat dan didekatnya ada sebuah periuk berisi air, lalu dimasukkannya tangannya kedalam periuk itu, kemudian disapunya mukanya dengan air itu seraya berkata: Ya Allah: Tolonglah aku melalui kesusahan mati dan mabuk sakratulmaut..
(diriwayatkan oleh Tirmizi)

This entry was posted on Thursday, August 5, 2010 at 4:48 PM . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment